Hoe je jouw niet sprekende kind nog beter kunt begrijpen èn beantwoorden

Hoe je je niet sprekende kind nog beter kunt begrijpen èn beantwoordenAls je kind niet kan praten, wat doe je dan wel in de communicatie? In mijn vorige blog vertelde ik, dat íedereen de aangeboren neiging heeft tot communiceren. Daarbij heb ik verteld hoe je ontvankelijk kunt worden voor de eigen specifieke uitingen die jouw kind aan je laat zien. In dit blog ga ik verder in op de vraag hoe je kunt bereiken dat je je kind nog beter kunt lezen in verschillende situaties en hoe je vervolgens kunt reageren.

Wat helpt je om de uitingen van je kind die niet kan spreken, beter te gaan begrijpen?
Woorden zijn te verstaan. Maar hoe gaat het wanneer je kind niet of nauwelijks kan praten. Dan wordt waarschijnlijk je geduld op de proef gesteld, komt het aan op aanvoelen en toch ook invullen van wat je kind zal bedoelen. Hoe is dat voor je? Dat je steeds maar weer moet raden wat je kind zou willen of bedoelen? Het raakt je wellicht wanneer je maar weer eens niet weet wat je kind tot uitdrukking brengt. Of juist níet brengt, omdat het bijvoorbeeld ook fysiek nauwelijks mogelijkheden heeft. Hoe frustrerend is dat? Voor beiden. Misschien is het zo dat jouw kind zich inmiddels op ongewenste manieren uit?

Let jij al met extra aandacht op alle kleine signalen of uitingen van communicatie? Zie jij ze? Lees hierover meer in mijn vorige blog. Lukt het je vervolgens om ze te duiden? De vraag is: Hoe kun je de uitingen van je kind die niet kan spreken, nog beter gaan volgen ? 

 

2 opties om te gaan ontdekken ‘wat er tussen de regels door uitgedrukt wordt’

Er zijn verschillende manieren om te gaan ontdekken van wat je kind je laat zien in zijn nog onbewuste poging te communiceren.

 Hieronder twee voorbeelden. 

  • Maak eerst een keuze uit al die dingen die je kunt waarnemen bij je kind

Stel jouw kind heeft weinig mogelijkheden om zich te uiten. Maar een van de duidelijkste of opvallendste dingen die hij laat zien is met de ogen. Wat laat het hiermee zien? Hoe kun je ze sneller leren lezen?

Bekijk dan in elke situatie op welke manieren je kind iets met de ogen doet. Dus wanneer zie je precies wat? Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken dat wanneer je iets tegen je kind zegt, het de ogen naar boven draait en aan het luisteren is.

Richt je je dus een tijdlang op een bepaalde opvallende uiting die jouw kind al laat zien en ontdek wat het daarmee te zeggen heeft. Of dit nu met de ogen is, of juist de gehele lichaamshouding, met zijn stem of zelfs de ademhaling.

Je kunt hierop reageren door te benoemen wat je opvalt. Daarmee word jij je niet alleen bewuster van wat je ziet of hoort, maar je kind eventueel ook. Bovendien voelt het zich daarmee ook letterlijk gezien of gehoord.

Doe het heel feitelijk: “Je draait je ogen schuin omhoog”. “Ik hoor je zuchten”. Onthoud of schrijf op wanneer je wat ziet of hoort.

Zo herken jij sneller bepaalde uitingen, omdat ze vaker terugkomen en je kind hoort dat jij dit ziet of hoort, waardoor het zich bewuster wordt van deze uiting én zich gezien of gehoord voelt! 

  • Wat je ook kunt doen is een herhaaldelijke situatie onder de loep nemen

Neem bijvoorbeeld de eetsituatie. Zie je bij diverse maaltijden dezelfde gedragingen terugkomen?

  • Wat doet je kind voor of bij aanvang van de maaltijd, wanneer het nog maar de geuren ruikt of wanneer er iets gezegd wordt over eten
  • Wat doet je kind tijdens het eten, als het lekker aan het eten is?
  • Wat doet het als het minder goed gaat?
  • Wat laat het aan het einde zien als het genoeg heeft?

Zo ga je wellicht bepaalde dingen terugzien die je kind doet en waarmee het als het ware iets zegt. Hierdoor kun je gemakkelijker een betekenis koppelen aan wat je waarneemt bij je kind rondom de maaltijd. En vanuit deze situatie zie je mogelijk weer gelijkenissen met andere situaties.

Door een van deze tips uit te voeren zul je sneller in staat zijn om dingen te gaan herkennen in de communicatieve uitingen van je kind. Je ontdekt patronen, uitingen worden voorspelbaar en hiermee creëer je bij jezelf meer rust. Vervolgens kun je op je kind reageren door te verwoorden wát je ziet of hoort. Je kind zal zich gezien of gehoord voelen. Hoe fijn is dat !

Het zal de band versterken                                         

Bekijk dus nog eens de opvallendste uitingen of bekijk steeds eenzelfde situatie en zie wat je kind jou laat zien. Benoem ook wat je ziet of hoort. Je zult sneller in staat zijn om dingen te herkennen in de niet talige communicatie van je kind.  Je zult beter gaan begrijpen waarom je kind doet wat ie doet en in welke situaties het dat doet. Zodat je zelf hierop aansluitend kunt gaan reageren, door alleen al te benoemen wat je ziet. Het zal je meer rust en duidelijkheid brengen, je zult je zekerder gaan voelen om te reageren. Tot slot zal dit alles ook de band tussen jou en je kind versterken, omdat jouw kind zich gezien en gehoord voelt.  

Lees ook in mijn volgende blog hoe je je kind initiatieven leert nemen in de communicatie met jou. 

Welke dingen zou jij beter willen gaan bekijken en begrijpen van je kind?