Waarom ik de 'Tien Olifanten' methode aanraad!

Maak kennis met de tien olifanten methodeHeb je er al eens van gehoord? “Tien Olifanten”? Dit blog gaat niet over olifanten, maar wel over het tempo van benaderen en begeleiden van kinderen met verstandelijke of meervoudige beperkingen. Over hoe je kunt aansluiten en hoe je kansen mist wanneer je te snel bent.

Ik zie het steeds voor me: In een kring met begeleiders laat ik hen één op één een liedje zingen met de kinderen of (jong)volwassenen. Voor het gemak spreek ik maar even van de kinderen, waar ik ook (jong)volwassene bedoel. De ene keer spelen we met een attribuut, de andere keer zijn we zelf het ‘instrument’. Na één keer proberen gaan velen al weer verder met het volgende kind. En zéker wanneer het kind toch al niet reageerde, maar juist bij die kinderen, zal je moeten wachten op respons. Ook al zit het kind nog achterstevoren in de stoel en lijkt het niet in jou geïnteresseerd.

Interesse
Waar moet je op letten? Hoe kun je zien of er misschien wél interesse is? En wat hebben de tien olifanten voor werk te doen? Al gaat de blik van het kind nog maar omhoog; dan heb je de aandacht getrokken. Of zie je het kind ‘verstillen’? Wellicht is het dan aan het luisteren. Waar reageert het kind precies op? Is het jouw stem en moet je daarmee ‘spelen’? Of juist niet? Is het materiaal hetgene dat de aandacht trekt?

Uniek
Ieder kind reageert op zijn eigen unieke manier, met een eigen aantrekkingsgevoeligheid. Misschien zul je jouw kind erbij aan moeten raken, wil het ‘binnen’ komen. En als het binnenkomt.. welke reactie verwacht je dan? Soms moet je jouw verwachtingen bijstellen en juist niet teveel verwachten. Maar let vooral op het detail! Kijk, zie, hoor of voel de kléinste uitingen van het kind.

Herhaling
De begeleider die doorgaat naar de volgende, zie ik vaker het spel herhalen bij de kinderen die wél direct of duidelijk reageren. Dat is heel begrijpelijk, want als een kind blij wordt, wordt je zelf ook blij en wordt je als vanzelf aangemoedigd om hiermee door te gaan. Maar bij de kinderen die niet zo direct of opvallend genoeg reageren, zul je júist moeten herhalen.. én wachten: ‘tien olifanten lang’.

Prikkelverwerking
Vanwege de trage prikkelverwerking kan het langer duren voordat een prikkel doordringt. Het heeft tijd nodig voordat deze verwerkt is en vervolgens voordat deze in een reactie wordt omgezet. Wanneer er vervolgens alweer een volgende prikkel overheen komt, kun je bedenken dat het al snel te veel is. Kortom: "Snel te veel. En veel te snel!"

Hiervoor zijn de tien olifanten bedacht. Tel maar: "Één olifant, twee olifanten, drie olifanten, enz... “ Kijk maar eens wat er gebeurt en laat het me weten.  Ik wacht af… één olifant....